Wednesday, July 25, 2018

Convertor tensiune - raport impuls/pauza




   

   Uneori este necesar un semnal dreptunghiular a carui valoare sa fie cunoscuta si reglata .Dupa aceste criterii se poate construi, de exemplu, un alimentator simplu. Amplificatorul operational A1 este conectat ca integrator, iar A2 ca trigger Schmitt. Atunci cand, de exemplu, la o anumita tensiune la intrarea montajului, tensiunea de iesire a triggerului Schmitt A2 este de 0V, tensiunea la iesirea integratorului este scazuta. Daca tensiunea la iesirea integratorului atinge pragul inferior de comutare al triggerului Schmitt A2, atunci acesta basculeaza si la iesirea sa avem un potential pozitiv (aproximativ egal cu tensiunea de alimentare). Prin aceasta, intrarea neinversoare a lui A1 primeste tensiune mai mare decat intrarea inversoare, iar tensiunea la iesirea integratorului creste din nou. Daca este atins pragul superior al triggerului Schmitt, atunci A2 basculeaza din nou si procesul se reia. In acest mod, la iesirea lui A2 ia nastere un semnal dreptunghiular .


   Atunci cand valoarea medie a tensiunii dreptunghiulare deviaza de la tensiunea de intrare, integratorul modifica treptat valoarea medie a tensiunii sale de iesire pana cand ajunge la sincronism. Deoarece pragurile trigger sunt reglate fix, rezulta o modificare a raportului impuls/pauza a semnalului dreptunghiular .
   Frecventa de iesire poate varia de lavaloare maxima la un raport impuls/pauza de 50%, pana la valoarea minima de “0HZ” la un raport impuls/pauza 0 sau 100%. Tensiunea de intrare poate varia dintr-un domeniu ale carei limite sunt circa 0 volti si aproximativ 1,5V sub tensiunea de alimentare .
   La utilizarea unui circuit LM324 tensiunea de alimentare poate fi intre 3 si 30V. Daca se utilizeaza alte tipuri de amplificatoare operationale, atunci, de la caz la caz, domeniul de reglaj al montajului la tensiuni mici poate fi puternic restrans, deoarece circuitul 324, fata de multe alte tipuri, poate prelucra tensiuni de intrare pana la 0V 9si chiar putin mai joase) .

No comments:

Post a Comment